Завдання з хімії
творчого характеру
7 клас
Тема:
Спостереження й експеримент у хімії. Фізичні властивості речовин.
Вправа «Поміркуй. Досліди»
До хімічної лабораторії
принесли невідому речовину білого кольору. Треба з’ясувати, що це: питна сода,
крейда чи кухонна сіль. Запропонуйте метод дослідження й очікувані результати.
Тема: Фізичні та хімічні явища
«Метод - прес»
Чи можуть хімічні явища супроводжуватись тільки одним
зовнішнім ефектом, чи у вас з цього приводу є інші думки? Доведіть свою думку
за схемою:
Я вважаю, що… (висловіть свою думку)
Тому, що… (причина виникнення цієї думки)
Наприклад, … (наведіть факт на доказ вашої думки)
Тому, я вважаю… (зробіть висновок)
Тема: Вода
«Юні детективи»
Що це за речовина: вона немає ні запаху, ні смаку, ні кольору. Має чудові
властивості. Це рідина за нормальних умов. За температури 100 0С
закипає, потім перетворюється на газ. У разі охолодження нижче від 0 0С твердне, утворюється лід. Встановлено, що
вона міститься в усіх живих організмах, навіть у моєму організмі ( у печінці –
70%, у кістках – 20 %, у мозку – 86 %, у середньому 66 % всієї ваги тіла). У
разі її розкладання електричним струмом виділяється два гази. Один підтримує
горіння, інший під час горіння дає глухий звук, подібний до вибуху. Що це за
речовина і що ще про неї ви можете розповісти?
8 клас
Тема: Основні класи неорганічних сполук
Гра «П’ять журналістських запитань»
Учнів класу об’єднати в малі групи.
Завдання для груп: прочитати текст підручника «Фізичні властивості кислот» та сформулювати запитання для інших груп класу, що починатимуться словами: ЩО? ДЕ? КОДИ? ЧОМУ? ЯК? (можна
використати при вивченні будь – якої теми розділу).
Створи
задачу сам
Скласти умову задачі та розв’язати її за даними
таблиці
№
|
Вихідна речовина
|
Продукт реакції
|
Вихідна речовина
|
Продукт реакції
|
||||||
М (г/моль)
|
m
(г)
|
V (л)
|
υ (n) (моль)
|
М
(г/моль)
|
m (г)
|
V
(л)
|
υ (n)
(моль)
|
|||
1.
|
Са
|
Са(ОН)2
|
|
|
|
0,75
|
|
х
|
|
|
2.
|
С
|
СО2
|
|
1,2
|
|
|
|
|
х
|
|
3.
|
Nа2СО3
|
NаСl
|
|
11,5
|
|
|
|
|
|
х
|
4.
|
Zn
|
Н2
|
|
|
|
х
|
|
|
2,24
|
|
5.
|
АlСl3
|
Аl(ОН)3
|
|
|
|
х
|
|
6,5
|
|
|
6.
|
МgО
|
МgСО3
|
|
10
|
|
|
|
|
|
х
|
7.
|
Fе(ОН)3
|
Fе2О3
|
|
|
|
х
|
|
|
|
0,6
|
8.
|
S
|
SО2
|
|
х
|
|
|
|
|
2
|
|
9.
|
СО2
|
СаСО3
|
|
|
4
|
|
|
х
|
|
|
10.
|
Zn
|
ZnS
|
|
|
|
х
|
|
9,7
|
|
|
11.
|
Мg
|
МgО
|
|
2,4
|
|
|
|
х
|
|
|
12.
|
Сl2
|
НСl
|
|
|
112
|
|
|
х
|
|
|
13.
|
СаО
|
Са(ОН)2
|
|
|
|
х
|
|
|
|
4
|
14.
|
Nа2СО3
|
СО2
|
|
х
|
|
|
|
|
4,48
|
|
15.
|
Zn
|
Н2
|
|
х
|
|
|
|
|
3
|
|
16.
|
АlСl3
|
Аl(ОН)3
|
|
|
|
2
|
|
х
|
|
|
17.
|
СО2
|
СаСО3
|
|
|
6
|
|
|
|
|
х
|
18.
|
Fе(ОН)3
|
Fе2О3
|
|
х
|
|
|
|
16
|
|
|
9 клас
Тема: Карбонові кислоти. Оцтова кислота
Гра «Чарівна скринька»
Вчитель зі скриньки дістає
предмети, учні мають пояснити, яке вони мають відношення до теми, що вивчалася.
Наприклад:
-
лимон або малюнок зі зображенням лимону (оцтова кислота має теж кислий
смак);
-
шматочок льоду або відповідний малюнок (кристали кислоти називають -
льодяна оцтова кислота);
-
універсальний індикаторний папір (оцтова кислота змінює забарвлення
індикаторів);
-
питна сода (оцтова кислота реагує з солями карбонатної кислоти);
-
магній (стружка) (оцтова кислота реагує з металами);
-
засіб для чищення зливних труб (оцтова кислота реагує з
лугами);
-
тістечко або відповідний малюнок («гасіння» питної соди оцтом);
-
малюнок зі зображенням електрочайника (видалення за допомогою оцту накипу
зі стінок посуду);
-
маринований огірочок або малюнок (оцет як консервант);
-
штучні волокна (оцтова кислота використовується для виробництва
ацетатного волокна).
11 клас
Тема: Місце хімії серед наук про
природу
Вправа «Моє твердження – ваше
доведення»
Щоб довести спорідненість
природничих наук, спробуємо поєднати знання з фізики, хімії, біології та
географії.
Твердження : Хімія та фізика – споріднені науки. Доведіть це, використавши
атомно-молекулярне вчення в хімії та молекулярно-кінетичну теорію у фізиці.
Доведення: (учні опираються на знання, отримані на уроках хімії та фізики) Усі
речовини складаються з атомів, а більшість із молекул. Молекула - найдрібніша
частинка речовини, що зберігає її властивості. Молекули перебувають у
безперервному русі, що пояснює явище дифузії…
Про спорідненість наук свідчить і той факт, що
кожна з них вивчає одні і ті ж речовини. Наприклад, воду.
Твердження: Вода найпоширеніша на Землі речовина. Доведіть це опираючись на
знання з географії.
Доведення: (учні опираються
на знання, отримані на уроках географії) Вода належить до найбільш поширених
речовин у природі. Водою вкрито близько 4/5 поверхні земної кулі (океани, моря,
озера, річки). Значні її кількості у вигляді льоду і снігу вкривають високі
гори і величезні простори Арктики і Антарктики. Багато води в атмосфері повітря
— пара, туман і хмари. Значні кількості води містяться і в земній корі у
вигляді підземних вод. У природі вода перебуває не тільки у вільному стані, а і
в хімічно зв'язаному…
Твердження: Вода - це речовина, що має ряд аномалій.
Перерахуйте їх, опираючись на знання з фізики.
Доведення: (учні опираються
на знання, отримані на уроках фізики) При нагріванні води від 00 С
до 40 С її об’єм не збільшується, а зменшується, і, починаючи з 40
С починає зростати…
Твердження: Вода відіграє важливу роль в процесі
життєдіяльності живих організмів. Доведіть це опираючись на знання з біології.
Доведення: (учні опираються
на знання, отримані на уроках біології) Будь-який організм більш ніж наполовину
складається з води. Організм людини складається на 65% з води. Води в живих
організмах так багато тому, що вона є середовищем для перебігу хімічних
реакцій, які забезпечують життєдіяльність, а також сама є реагентом багатьох з
них…
Твердження: Вода має унікальну
здатність бути розчинником для багатьох природніх речовин? Доведіть це опираючись на знання з
хімії
Доведення: (учні опираються
на знання, отримані на уроках хімії) Вода дійсно являється гарним розчинником
для багатьох речовин, що можна пояснити особливостями будови її молекули…
Випереджувальні завдання
1. Вручення Нобелівської
премії з хімії – це одна з ознак важливості хімічних знань в житті суспільства.
На попередньому уроці ви отримали завдання дізнатись, використовуючи
різноманітні джерела інформації, про хіміків, які здобули Нобелівську премію.
2. Презентація або
відеоряд «Хімік століття» (на вибір учнів)
Немає коментарів:
Дописати коментар