Сторінки

Творчі завдання для учнів

Завдання з хімії творчого характеру
7 клас
Тема:   Спостереження й експеримент у хімії. Фізичні властивості речовин.
Вправа «Поміркуй. Досліди»
До хімічної лабораторії принесли невідому речовину білого кольору. Треба з’ясувати, що це: питна сода, крейда чи кухонна сіль. Запропонуйте метод дослідження й очікувані результати.
Тема: Фізичні та хімічні явища
«Метод - прес»
Чи можуть хімічні явища супроводжуватись тільки одним зовнішнім ефектом, чи у вас з цього приводу є інші думки? Доведіть свою думку за схемою:
Я вважаю, що… (висловіть свою думку)
Тому, що… (причина виникнення цієї думки)
Наприклад, … (наведіть факт на доказ вашої думки)
Тому, я вважаю… (зробіть висновок)
Тема: Вода
«Юні детективи»
Що це за речовина: вона немає ні запаху, ні смаку, ні кольору. Має чудові властивості. Це рідина за нормальних умов. За температури 100 0С закипає, потім перетворюється на газ. У разі охолодження нижче від 0 0С  твердне, утворюється лід. Встановлено, що вона міститься в усіх живих організмах, навіть у моєму організмі ( у печінці – 70%, у кістках – 20 %, у мозку – 86 %, у середньому 66 % всієї ваги тіла). У разі її розкладання електричним струмом виділяється два гази. Один підтримує горіння, інший під час горіння дає глухий звук, подібний до вибуху. Що це за речовина і що ще про неї ви можете розповісти?

8 клас
Тема: Основні класи неорганічних сполук
Гра «П’ять журналістських  запитань»
    Учнів класу об’єднати в малі групи. Завдання для груп: прочитати текст підручника «Фізичні властивості кислот» та сформулювати запитання для інших груп класу, що починатимуться словами: ЩО? ДЕ? КОДИ? ЧОМУ? ЯК? (можна використати при вивченні будь – якої теми розділу).
Створи задачу сам
Скласти умову задачі та розв’язати її за даними таблиці 
Вихідна речовина
Продукт реакції
Вихідна речовина
Продукт реакції
М (г/моль)
m
(г)
V (л)
υ (n) (моль)
М
(г/моль)
m (г)
V
(л)
υ (n)
(моль)
1.
Са
Са(ОН)2



0,75

х


2.
С
СО2

1,2




х

3.
2СО3
NаСl

11,5





х
4.
Zn
Н2



х


2,24

5.
АlСl3
Аl(ОН)3



х

6,5


6.
МgО
МgСО3

10





х
7.
Fе(ОН)3
2О3



х



0,6
8.
S
2

х




2

9.
СО2
СаСО3


4


х


10.
Zn
ZnS



х

9,7


11.
Мg
МgО

2,4



х


12.
Сl2
НСl


112


х


13.
СаО
Са(ОН)2



х



4
14.
2СО3
СО2

х




4,48

15.
Zn
Н2

х




3

16.
АlСl3
Аl(ОН)3



2

х


17.
СО2
СаСО3


6




х
18.
Fе(ОН)3
2О3

х



16



9 клас
Тема: Карбонові кислоти. Оцтова кислота
Гра «Чарівна скринька»
Вчитель зі скриньки дістає предмети, учні мають пояснити, яке вони мають відношення до теми, що вивчалася.
Наприклад:
-         лимон або малюнок зі зображенням лимону (оцтова кислота має теж кислий смак);
-         шматочок льоду або відповідний малюнок (кристали кислоти називають - льодяна оцтова кислота);
-         універсальний індикаторний папір (оцтова кислота змінює забарвлення індикаторів);
-         питна сода (оцтова кислота реагує з солями карбонатної кислоти);
-         магній (стружка) (оцтова кислота реагує з металами);
-         засіб для чищення зливних труб (оцтова кислота реагує з лугами);
-         тістечко або відповідний малюнок («гасіння» питної соди оцтом);
-         малюнок зі зображенням електрочайника (видалення за допомогою оцту накипу зі стінок посуду);
-         маринований огірочок або малюнок (оцет як консервант);
-         штучні волокна (оцтова кислота використовується для виробництва ацетатного волокна).

11 клас
Тема: Місце хімії серед наук про природу
Вправа «Моє твердження – ваше доведення»
Щоб довести спорідненість природничих наук, спробуємо поєднати знання з фізики, хімії, біології та географії.
Твердження : Хімія та фізика – споріднені науки. Доведіть це, використавши атомно-молекулярне вчення в хімії та молекулярно-кінетичну теорію у фізиці.
Доведення: (учні опираються на знання, отримані на уроках хімії та фізики) Усі речовини складаються з атомів, а більшість із молекул. Молекула - найдрібніша частинка речовини, що зберігає її властивості. Молекули перебувають у безперервному русі, що пояснює явище дифузії…
   Про спорідненість наук свідчить і той факт, що кожна з них вивчає одні і ті ж речовини. Наприклад, воду.
Твердження: Вода найпоширеніша на  Землі речовина. Доведіть це опираючись на знання з географії.
Доведення: (учні опираються на знання, отримані на уроках географії) Вода належить до найбільш поширених речовин у природі. Водою вкрито близько 4/5 поверхні земної кулі (океани, моря, озера, річки). Значні її кількості у вигляді льоду і снігу вкривають високі гори і величезні простори Арктики і Антарктики. Багато води в атмосфері повітря — пара, туман і хмари. Значні кількості води містяться і в земній корі у вигляді підземних вод. У природі вода перебуває не тільки у вільному стані, а і в хімічно зв'язаному…
Твердження: Вода - це речовина, що має ряд аномалій. Перерахуйте їх, опираючись на знання з фізики.
Доведення: (учні опираються на знання, отримані на уроках фізики) При нагріванні води від 00 С до 40 С її об’єм не збільшується, а зменшується, і, починаючи з 40 С починає зростати…
Твердження: Вода відіграє важливу роль в процесі життєдіяльності живих організмів. Доведіть це опираючись на знання з біології.
Доведення: (учні опираються на знання, отримані на уроках біології)            Будь-який організм більш ніж наполовину складається з води. Організм людини складається на 65% з води. Води в живих організмах так багато тому, що вона є середовищем для перебігу хімічних реакцій, які забезпечують життєдіяльність, а також сама є реагентом багатьох з них…
Твердження: Вода має унікальну здатність бути розчинником для багатьох природніх речовин? Доведіть це опираючись на знання з хімії
Доведення: (учні опираються на знання, отримані на уроках хімії) Вода дійсно являється гарним розчинником для багатьох речовин, що можна пояснити особливостями будови її молекули…           
Випереджувальні завдання
1. Вручення Нобелівської премії з хімії – це одна з ознак важливості хімічних знань в житті суспільства. На попередньому уроці ви отримали завдання дізнатись, використовуючи різноманітні джерела інформації, про хіміків, які здобули Нобелівську премію.

2. Презентація або відеоряд «Хімік століття» (на вибір учнів)

Немає коментарів:

Дописати коментар